0%

Így bankolj bárhol, bármikor a mobilon!

utolsó módosítás: 2022. október 20. 14:41

Az online banki ügyintézés (angolul online banking vagy e-banking) pénzügyeid interneten történő intézését, illetve az ezt lehetővé tévő szolgáltatásokat jelenti. Ha mindezt a telefonodon teszed, akkor mobilbankolásról beszélünk. Az online banki ügyintézés legnagyobb előnye, hogy nem kell besétálnod egy bankfiókba, hanem otthonod kényelméből vagy akár utazás közben is elintézheted teendőidet – befizethetsz csekkeket, intézhetsz utalásokat vagy épp ellenőrizheted számlaadataidat – és teheted mindezt akár magánszemélyként, akár vállalkozóként.

Ma már elegendő egy laptop vagy egy mobiltelefon, és persze megfelelő internetkapcsolat ahhoz, hogy intézd banki ügyeinket, így nem kell bajlódnod időpontokkal, munkahelyi távolléttel vagy utazgatással. Felhasználói fiókodat és számlaadataidat egyszerűen, a belépési adataiddal nyithatod meg, ami a ma már szinte minden banknál elérhető mobiltelefonos alkalmazásokkal (mobilbank applikációk) minden eddiginél egyszerűbbé és kényelmesebbé vált.

Fontos azonban, hogy mindig körültekintően járj el a digitális banki ügyintézés során, hiszen bár játszi könnyedséggel hajthatsz végre szinte mindent, továbbra is kezeld óvatosan érzékeny személyes és pénzügyi adataidat.

5 tipp, amivel biztonságossá teheted a digitális bankolást

  1. Csak megbízható forrásból származó banki alkalmazásokat tölts le. Erről minden esetben a banktól kérj tájékoztatást!
  2. Mindig állíts be kétfaktoros vagy biometrikus (ujjlenyomat vagy arcfelismerés alapú) azonosítást is! 
  3. Jelszavaidat és adataidat soha, senkinek ne add meg, még a bankodnak sem! 
  4. Lehetőleg ne intézd pénzügyeidet nyilvános wifi-hálózatokon keresztül – ragaszkodj az otthoni, jelszóval védett wifire történő csatlakozáshoz vagy a mobilinternet használatához.
  5. Banki tranzakcióinkról állíts be e-mailes vagy sms-értesítést – így baj esetén azonnal tudomást szerezhetsz róla, és megteheted a szükséges biztonsági lépéseket. 

Netbank és mobilbank

A mobil és az internetes bankolás a pénzügyek digitális kezelésének két módjára utal. Mindkettő elektronikus úton biztosít szolgáltatást, de előbbi dedikált alkalmazásokon keresztül, utóbbi pedig a bank honlapja által. Az internetes banki tevékenység tehát olyan tranzakció, amit az interneten keresztül, az adott bank vagy egyéb pénzügyi intézmény weboldalán végzel a személyes hitelesítést követően. A mobilbanki szolgáltatás pedig egy mobileszköz segítségével biztosítja a tranzakciókat akár alkalmazásokon, akár egyéb opciókon keresztül.

Mindkettő jelentősen megkönnyíti életedet és ügyviteledet, tehermentesít mind téged, mind a bankokat, és összességében gördülékenyebbé és kötetlenebbé teszi az ügyintézést. A folyamatos digitális fejlődés pedig még hatékonyabb formáit eredményezi majd a jövőben, a mélytanulás és a mesterséges intelligenciák egyre aktívabb alkalmazásával, amik még inkább a felhasználói igényekhez igazítják majd a szolgáltatásokat.

A fiatalok a legaktívabbak

Régebben csak az alapvető pénzügyi tranzakciókat intézhettük így, de az elmúlt években a bankok digitalizációja is jelentősen fejlődött. A Mastercard kutatása szerint 2020-ban a mobilbankot használók aránya elérte az 56 százalékot a bankkártyával rendelkezők körében, ami 4-szeres növekedést jelent a két évvel azelőtti állapothoz képest, azóta pedig vélhetően ez a szám még tovább nőtt, hiszen a pandémia okozta lezárások miatt számos szolgáltatás elérhetetlen volt személyes ügyintézés formájában. 

A kutatásból az is kiderül, hogy korosztályos bontásban a fiatalok (18–34 évesek) a legaktívabbak, itt 65% a felhasználók aránya, de ez a legidősebb vizsgált korosztályban (50–64 évesek) is közelít az 50 százalékhoz. A használt mobilbanki funkciók közül legtöbben a banki átutalást említették (74%), de sokan itt ellenőrzik az egyenlegüket (71%) és nézik át korábbi tranzakcióikat (62%). 

Ez is érdekelheti